Ötletparádé
Az üzleti sikerhez nem elegendő a szakértelem a mai „VUCA” (Volatile, Uncertain, Complex, Ambigue, azaz változékony, bizonytalan, összetett, többértelmű) világban. Egyéni és szervezeti szinten is szükség van arra a bizonyos pluszra a kreatív megoldásokhoz, a folyamatos megújuláshoz, a változó körülményekhez való rugalmas alkalmazkodáshoz.
Hogyan tudunk inspirációt nyerni mindennapi tevékenységünkhöz, a felmerülő problémák megoldásához? Milyen eszközökkel tudjuk felszabadítani az egyénben és a szervezetben rejlő kreatív energiát? Az alábbiakban egyénileg és csoportban is jól alkalmazható, kreativitást serkentő eszközöket és technikákat mutatok be.
A csoportos ötletgyűjtés mindenki által ismert formája a brainstorming. A sokféle nézőpont önmagában is serkentheti a kreatív gondolkodást, de érdemes a keretek megtartásával minél több újdonságot kipróbálni az ötleteléshez.
Több szem…
Szervezzük a résztvevők körét minél színesebbre: vonjunk be a szervezet különböző területein, eltérő beosztásokban dolgozó munkatársakat, esetleg külsős szakembereket (pl. beszállítókat, kulcsvevőket) is. Ha egyéni probléma megoldásához keresünk ötleteket, akkor üljünk le több olyan ismerőssel, akik kifejezetten nem értenek a tevékenységünkhöz. Az új nézőpontokból könnyen lehet inspirációt nyerni.
Inspiráló környezet
A kreativitás reakció a minket körbevevő környezetre. Ha serkenteni szeretnénk a kreatív ötletek áramlását, teremtsünk ehhez alkotó jellegű közeget! Innovatív vállalatoknál gyakran előfordul a babzsákfotelekkel, színes berendezési tárgyakkal, esetleg játékeszközökkel, pl. legóval felszerelt iroda, tárgyaló. Ha ez nem áll rendelkezésre, a csoporttal menjünk ki a szabadba, vagy üljünk be az épületen belül egy új helyiségbe (pl. a termelőegységbe), és figyeljünk a környezetre. Sok új ötlet származhat a megfigyelések nyomán elinduló közös gondolkodásból. Egyéni ötleteléshez egyszerűen megoldható a környezetváltás: menjünk el egy kiállításra vagy a piacra, sétáljunk a természetben, vagy járjuk a városi utcákat, és figyeljünk.
Váratlan fordulat
Az ötletgyűjtéshez, problémamegoldáshoz különféle kreatív módszereket lehet alkalmazni. Ha bármilyen szokatlan elemet vetünk be a beszélgetésben, vagy játékos szabályokat alkotunk - például csak kérdésekkel vagy csak egyszavas mondatokkal lehet kommunikálni -, azzal is segítünk a kreatív jobb agyféltekét aktivitásra serkenteni, a résztvevőket a szokványos gondolatmenetből kimozdítani, új utak, megoldási lehetőségek megtalálására sarkallni.
Asszociációs játék
Az asszociációs játék abban segít, hogy új, szokatlan kapcsolatokat fedezzünk fel meglévő elemek között (például egy folyamat átszervezésekor). A metafora (például: „Képzeljük el, hogy egy hajót építünk”) előmozdítja a megszokott szituáció részleteinek felfedezését újszerű nézőpontból. Akár a szerepeket is megvitathatjuk, és figyeljük meg a beáramló új gondolatokat.
Think out of the box
A dobozon kívül gondolkodás elkoptatott frázisát megtölthetjük konkrét tartalommal: vajon milyen termék, melyik márka lenne a cégünk egy teljesen más iparágban? (Pl. ha tejtermék lenne, ha autómárka lenne stb.)
Ötletkvóta
Az ötletkvóta esetén meghatározhatjuk, hogy hány megoldással kell előállniuk a résztvevőknek az adott problémára (ijesztően nagy számot érdemes meghatározni). Tegyék fel egymásnak a kérdést, hogyan lehetne még másként megoldani.
Sokszor tapasztalom ügyfeleimnél, hogy az inspiráló elemek, gondolatok körülveszik, áthatják a szervezetet, de a mindennapi üzletmenet sodrásában nem fordítanak rá figyelmet. Ilyen helyzetben jó megoldást jelentenek a kifejezetten ötletelési szándékkal szervezett workshopok, melyek teret engednek a kreativitásnak. Hosszú távon pedig érdemes a kreativitást a kultúra részévé tenni - ez tudatos vezetői iránymutatással és a fentiekhez hasonló gyakorlati lépésekkel érhető el.
Ez az írás az Üzlet és Pszichológia 2016. április-májusi számában jelent meg.
A szerző bemutatkozik
Szabados Andrea vagyok, humánfejlesztési és vállalati kommunikációs szakember. Vezetői coachként együttgondolkodó partnernek tekintem magam. Inspiráló, kreatív szellemi műhelyt teremtek munkám során. Ügyfeleim a coaching szemlélet elsajátításával párhuzamosan bővítik eszköztárukat és fejlesztik készségeiket. Okleveles közgazdász vagyok, két évtizedes vállalati kommunikációs és humánfejlesztési tapasztalattal rendelkezem. A Nemzetközi Coach Szövetség által akkreditált coachként (ACC) a magas színvonal és az állandó szakmai fejlődés mellett köteleztem el magam. Jelenleg a PCC minősítés megszerzésén dolgozom. Rendszeresen publikálok a hazai és nemzetközi szaksajtóban. Öt idegen nyelven beszélek. A Professzionális Coaching Egyesület alapító elnökeként három évig aktívan dolgoztam a coaching népszerűsítéséért a társadalomban. Két kiskamasz fiammal folyamatos fejlődésre inspiráljuk egymást.